
Focus-Mkb heeft in opdracht van de provincie Overijssel een onderzoek uitgevoerd naar het ondernemerschap in de retail en de wijze waarop de provincie dit ondernemerschap kan stimuleren. Een vervolgproject is nu in uitvoering.
Retailvraagstukken vragen een gerichte aanpak. Er wordt een thematische ‘menukaart’ ontwikkeld om ondernemers te ondersteunen bij diverse ondernemersvraagstukken. In opdracht van het Retailplatform Overijssel (hierin zijn Inretail, VNO-NCW, MKB, KHN, Saxion, Windesheim en provincie vertegenwoordigd) is een vervolgaanpak geformuleerd om deze menukaart uit te werken en daarna ook ter beschikking te stellen bij verschillende gemeenten en ondernemersverenigingen in Overijssel. Vanaf september 2018 wordt dit door Focus-Mkb in samenwerking met het landelijk Platform De Nieuwe Winkelstraat (DNWS) als landelijke pilot in een tiental gemeenten in Overijssel uitgerold. Een nulmeting per winkelgebied (onderzoeksanalyse functioneren winkelgebied) is de start van het project. Focus-Mkb legt de contacten met deze gemeenten en ondernemersverenigingen en fungeert als projectleider, DNWS draagt i.o.m. Focus-Mkb zorg voor de verdere uitrol van het project per winkelgebied.